Szlak Kaszubski – trasa przez Kartuzy

Szlak Kaszubski - trasa przez Kartuzy

Szlak Kaszubski jest jednym z najdłuższych szlaków pieszych PTTK.

Trasa oznaczona jest kolorem czerwonym i w większości  biegnie przez malownicze tereny Pojezierza Kaszubskiego. Dokładny jej opis znajduje się na stronie pod adresem http://pomorskieszlakipttk.pl/szlaki-piesze/kaszubski/

Trasa Szlaku Kaszubskiego wytyczona w obrębie Kartuz początkowo jest bardzo łatwa i przyjemna. Zaczyna się tuż za wsią Prokowo, przy szosie z Mirachowa do Kartuz. Kawałek dalej wchodzi w las i biegnie brzegiem  Jeziora Klasztornego Dużego, następnie prowadzi Aleją Filozofów nad Jeziorem Klasztornym Małym w pobliże  Kolegiaty Kartuskiej. Dalej prowadzi ulicami – Wzgórze Wolności i Chmieleńską i Ogródki Działkowe oraz Promenadą Asesora nad Jeziorem Karczemnym dociera do punktu widokowego Ławka Asesora. W tym miejscu trasa Szlaku Kaszubskiego w obrębie Kartuz zaczyna robić się trudniejsza. Ale wędrówka wciąż jest bardzo przyjemna. Żeby dotrzeć do punktu widokowego, trzeba pokonać sporą ilość schodów. W tym miejscu, dokładnie za ławką z asesorem, szlak ponownie wchodzi do lasu. Najpierw między drzewami ale po przejściu na drugą stronę ulicy prowadzi szerokim duktem. Tu, przez pewien czas pokrywa się ze ścieżką spacerową zwaną “Trasą przez Bilowskie buczyny” oraz żółtą i zieloną trasą Nordic Walking.  Jednak w pewnym momencie szlak czerwony odbija w lewo. Tu trasa może okazać się trudna. A na pewno zwalnia tępo marszu. Droga, na trasie około kilometra, poryta głębokimi koleinami, nierówna, mocno błotnista, po deszczu w koleinach zalega woda, ślisko. Może za jakiś czas to się zmieni. Po przebyciu tego odcinka dalsza trasa Szlaku Kaszubskiego prowadzi szerokim duktem leśnym i prowadzi już poza obręb Kartuz.

1. Szlak Kaszubski – Kartuzy, odcinek Jezioro Klasztorne Duże

Jest to mało uczęszczana trasa. Jedynymi osobami, które tam zwykle spotykam są wędkarze. W kilku miejscach jest możliwość dojścia bezpośrednio do lustra wody.

Po 2 kilometrach leśna ścieżka dociera do szosy. Idąc kilkanaście metrów skrajem ulicy dochodzi się w okolice leśnego parkingu.

2. Szlak Kaszubski – Kartuzy, odcinek Jezioro Klasztorne Małe

Dalsza cześć Szlaku Kaszubskiego, po drugiej stronie ulicy, doprowadza nas do dawnych zabudowań  klasztornych zakonu kartuzów. Początkowo trasa biegnie leśnym duktem, by za kilkadziesiąt metrów dojść na skraj lasu tuż nad brzeg Jeziora Klasztornego. W tej części czerwony Szlak Kaszubski pokrywa się z Pomorską Drogą Świętego Jakuba. Kompleks leśny, po prawej stronie zwany jest przez mieszkańców Gajem Świętopełka a biegnąca w nim ścieżka Aleją  Filozofów. Doskonałe miejsce na odpoczynek. Plac zabaw, siłownia pod chmurką, fontanna, Wyspa Łabędzia i piękne widoki na kolegiatę. Biegnąca tu droga pieszo-rowerowa i sąsiedztwo dawnych zabudowań klasztornych sprawiają, że jest to bardzo popularne miejsce zarówno wśród mieszkańców jak i turystów.

Dalej  trasa kieruje w pobliże kościoła.

3. Szlak Kaszubski – Kartuzy – Zespół Poklasztorny Zakonu Kartuzów i słynna kolegiata z dachem w kształcie trumny.

Zakonników wprawdzie już od dawna nie ma w Kartuzach, ale wciąż istnieją świadectwa ich życia. Do dziś zachowała się część dawnych zabudowań; kościół, refektarz klasztorny, eremzabudowa ulicy klasztornej z danymi obiektami  gospodarczymi, które obecnie są mieszkaniami. Całość udostępniona do zwiedzania 24/7. Wieczorami zabudowania są oświetlone. Wirtualny spacer wokół Kolegiaty Kartuskiej.

Natomiast wnętrze kolegiaty udostępnione jest do zwiedzania, w dni powszednie, od godz. 9:00 do godz. 17:40 oraz niedziele i święta po zakończeniu niedzielnych nabożeństw od godz. 13:30 do godz. 17:40. Do kościoła turyści i wycieczki wchodzą od zakrystii (pozostałe drzwi kościoła poza nabożeństwami są zamknięte). Planując wizytę najlepiej wcześniej zadzwonić i dopytać się szczegółów na plebani, tel. 58 681 20 85, www.kolegiatakartuzy.pl

Siły można zregenerować w kawiarni “Pod Refektarzem”

4. Szlak Kaszubski – Kartuzy, odcinek ulica Wzgórze Wolności

Od Kolegiaty Kartuskiej, Szlak Kaszubski kieruje się ulicą Klasztorną (za rzeźbą mnicha) wzdłuż czerwonego muru cmentarnego do ulicy Wzgórze Wolności. Przy końcu muru skręca w lewo, tuż koło ogromnej lipy, która jest pomnikiem przyrody.  Idąc ulica Wzgórze Wolności po lewej stronie mamy widok na Kolegiatę i stary cmentarz natomiast po prawej stronie ulicy, nowy cmentarz. Tu znajdują się groby wielu osób zasłużonych dla Kartuz.

Zapasy można uzupełnić w sklepie Biedronka.

5. Szlak Kaszubski – Kartuzy, odcinek ulica Chmieleńska, Promenada Asesora, punkt widokowy Ławka Asesora

W miejscu, którym kończy się mur nowego cmentarza, szlak skręca w prawo, w ulicę Chmieleńską. Na krótkim odcinku czerwony Szlak Kaszubski pokrywa się z niebieskim Szlakiem Kartuskim.

Trasa biegnie między zabudowaniami. Po kilkuset metrach dochodzi nad brzeg Jeziora Mielonko by po przejściu jeszcze kilkudziesięciu metrów ulicą Chmieleńską, skręcić w lewo w kierunku promenady, którą dochodzi się do  punktu widokowego – Ławka Asesora.   Dalej trasa szlaku biegnie skrajem lasu, tuż za Ławką Asesora.

Zapasy można uzupełnić w sklepie Żabka ( Żeby tam dotrzeć, nie skręca się  z ulicy Chmieleńskiej w kierunku Promenady Asesora, tylko idzie się kilkadziesiąt metrów dalej ulica Chmieleńską a potem wraca się na trasę)

6. Szlak Kaszubski – Kartuzy, ostatni odcinek w Kartuzach.

Po kilkudziesięciu metrach dochodzi do rozwidleniu dróg, ulicy Chmieleńskiej i drogi prowadzącej do Kos. W tym miejscu kończy się teren zbudowany. Dalsza cześć Szlaku Kaszubskiego, po drugiej stronie ulicy, przez pewien czas pokrywa się ze ścieżką spacerową zwaną “Trasą przez Bilowskie buczyny” oraz żółtą i zieloną trasą Nordic walking.  Jednak w pewnym momencie szlak czerwony odbija w lewo. Tu trasa może okazać się trudna. A na pewno zwalnia tempo marszu. Droga, na trasie około kilometra, poryta głębokimi koleinami, nierówna, mocno błotnista, po deszczu w koleinach zalega woda, ślisko. Może za jakiś czas to się zmieni. Po przebyciu tego odcinka dalsza trasa Szlaku Kaszubskiego prowadzi szerokim duktem leśnym i prowadzi już poza obręb Kartuz.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.